تهران
کد خبر:16551
پ

دیپلمات سابق آمریکا: موضع ترامپ باید بر مبنای آمادگی بده بستان باشد

معاون وزیر خارجه پیشین آمریکا در امور امنیت بین المللی، پیشنهاد ترامپ برای دیدار بدون پیش شرط با تهران را مثبت خواند و گفت اگرچه اعتماد به واشنگتن پس از عهدشکنی های دولت ترامپ مشکل بزرگی است اما دو طرف باید به راه های گفت و گوی دیپلماتیک بیندیشند. به گزارش مدار شرقی، فرانک ویزنر […]

معاون وزیر خارجه پیشین آمریکا در امور امنیت بین المللی، پیشنهاد ترامپ برای دیدار بدون پیش شرط با تهران را مثبت خواند و گفت اگرچه اعتماد به واشنگتن پس از عهدشکنی های دولت ترامپ مشکل بزرگی است اما دو طرف باید به راه های گفت و گوی دیپلماتیک بیندیشند.

به گزارش مدار شرقی، فرانک ویزنر دیپلمات سابق و معاون وزیر خارجه پیشین آمریکا روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، درباره چرخش ترامپ و درخواست دیدار بدون پیش شرط با تهران افزود: پس از افزایش جنگ کلامی هفته گذشته، این خبر خوبی است و نشان می دهد که از حرارت دعوا کاسته شده است.

وی ادامه داد: این بازگشت به سوی دیپلماسی به جای زور در خصوص ایران است، کاهش تنش ها و بازگشت به دیپلماسی خبرهای خوبی است. قاعدتا این موضع گیری باید بر مبنای آمادگی بده بستان باشد، زیرا که هیچ مذاکره ای بدون امتیاز دادن و امتیاز گرفتن نمی تواند به نتیجه برسد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه در نشست مشترک خبری با نخست وزیر ایتالیا درباره مذاکره با رئیس جمهوری ایران گفت: آماده ام بدون هیچ پیش شرطی هر زمان که ایرانی ها بخواهند با آنها دیدار کنم.

 

**سایه تحریم بر مذاکرات بدون پیش شرط

ویزنر که در چهار دهه گذشته در سمت های حساس دیپلماتیک آمریکا حضور داشته است، اضافه کرد: برای من دشوار است در شرایطی که ایالات متحده از برجام خارج شده است و می خواهد دور تازه تحریم ها را علیه ایران در روزهای آینده آغاز کند، آقای روحانی و دولت ایران به مذاکره روی آورند. اگر بحث مذاکرات بدون پیش شرط است، سایه موضوع تحریم ها بر آن سنگینی می کند.

وی اظهار کرد: این نخستین بار نیست که رئیس جمهور ترامپ خواستار دیدار با رئیس جمهور روحانی شده است و این موضوع را سال گذشته در جریان مجمع عمومی سازمان ملل هم مطرح کرده بود اما با توجه به سخنان رئیس جمهوری ایالات متحده در مجمع عمومی سازمان ملل، این کار نشدنی بود.

سفیر پیشین آمریکا در کشورهای مصر، هند و فیلیپین ادامه داد: الان هم به دلیل خروج از برجام، تحریم ها و سخنرانی مایک پمپئو در جمع ایرانی-آمریکایی ها، وضعیت بدتر نشده باشد، بهتر نیست. من فکر نمی کنم که باید در انتظار یک خروجی فوری از این سخنان رئیس جمهوری آمریکا داشته باشیم.

ایرنا پرسید تحلیلگران می گویند با توجه به عملکرد کاخ سفید، مساله بزرگی که مطرح است اعتبار و اعتماد به مذاکره با دولت ترامپ است؛ پاسخ شما چیست؟

ویزنر با کلیدی دانستن این مشکل تصریح کرد: این نکته مهمی است، زیرا اعتماد زیربنای پیمان های بین المللی است. بی تردید در برابر دولت ایران پرسش های بسیاری در این باره قرار دارد اما در عین اینکه من نمی خواهم پاسخ مثبتی از سوی ایران به رئیس جمهوری آمریکا پیش بینی کنم، دیر یا زود ما و ایرانی ها نیاز خواهیم داشت که به میز مذاکره برگردیم. ما نیازمند تعامل و کار کردن با یکدیگر هستیم.

وی افزود: رئیس جمهور ترامپ گفته که به دنبال یک توافق بهتر از برجام با ایران است که معلوم نیست چه می خواهد باشد اما به باور من، دولت ایران نیز باید به راه های دیپلماتیک گفت وگو درباره مجموعه ای از موضوعات با آمریکا بیندیشد.

معاون وزیر خارجه پیشین آمریکا سه موضوع را در برابر دو کشور دانست و افزود: مجموعه مسائل منطقه ای، برنامه موشکی ایران و آینده توافق هسته ای روی میز قرار دارند که حتی اگر برنامه گفت وگویی در آینده نزدیک بر سر آنها نباشد، ارزش آن را دارد که مد نظر قرار داشته باشند.

ویزنر تاکید کرد: راه رسیدن به اعتماد از مذاکره است و نباید بر اساس رفتار مشکل ساز یک طرف، قید گفت وگو را به طور کامل زد.

 

** حق حاکمیتی ایران در غنی سازی

ایرنا از این دیپلمات سابق که در مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+۵ حضور فعالی داشت، پرسید که تکلیف ۱۲ شرطی که پمپئو برای ایران گذاشته بود چه می شود؟ این تناقض ها در کاخ سفید را چگونه می توان توضیح داد؟

ویزنر پاسخ داد: من نمی خواهم از جانب رئیس جمهوری یا وزیر خارجه جواب بدهم اما به نظرم لزوما تناقضی میان شرط های دوازده گانه و ابراز تمایل مذاکره وجود ندارد. به نظرم این سه مساله درباره موضوع هسته ای، موشکی و مسائل منطقه ای از افغانستان تا یمن باید در راس گفت وگوها قرار گیرد.

وی اظهار کرد: موضوع روابط با عربستان و امارات، وضعیت افغانستان و موضوع اسراییل، مسائل حساسی هستند که باید مورد بحث قرار گیرند.

ایرنا نظر ویزنر را درباره شرط پمئو در خصوص برچیده شدن کامل برنامه هسته ای صلح آمیز کشورمان جویا شد که وی آن را غیرواقع بینانه دانست.

عضو سابق تیم آمریکایی در مذاکرات هسته ای تصریح کرد: من سال های طولانی بحث درباره غنی سازی را به یاد دارم، برجام به مرحله مذاکره نمی رسید اگر مبنای آن به صفر رساندن غنی سازی ایران بود. ایران برای دفاع از حق حاکمیتی و غنی سازی خود مصمم بوده است و فکر نمی کنم از این حق خود صرف نظر کند.

ویزنر ادامه داد: در خصوص برجام، مسائل دیگری مطرح کرده اند از جمله مدت این توافق مطرح است و در عین حال ایران هم خواسته هایی همچون برچیده شدن تحریم ها را دارد. در این مرحله مساله اساسی عبور از این مرحله پرتنش است که ایران با پایبندی به برجام، سیاست مناسبی را در پیش گرفته است.

وی درباره ربط انتخابات کنگره در نوامبر به صحبت های تازه ترامپ گفت: طبیعی است که مباحث سیاست داخلی در آمریکا همچون هر کشور دیگری، در موضوع سیاست خارجی تاثیر دارند اما فکر نمی کنم که صحبت های ترامپ را برای مذاکره نفی بکند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید