تهران
کد خبر:38813
پ

سوری‌ها چقدرند و اقامتشان در کجاها است؟

مرکز پژوهش‌های راهبردی «جسور» در گزارشی به بررسی جمعیت سوریه در سال ۲۰۲۳ میلادی و مناطق توزیع آنها در داخل و خارج از این کشور پرداخته است.

به گزارش مدارشرقی به نقل از العربی الجدید، مرکز جسور در این گزارش شمار جمعیت سوریه را ۲۶٫۷ میلیون نفر برآورد کرده است که تقریبا ۱۶٫۷۶ میلیون نفر آنها در داخل سوریه و ۹٫۱۲ میلیون نفر آن در خارج کشور سکونت دارند و حدود ۸۹۷ هزار نفر هم مفقود شده است.

 

طبق این گزارش، تقریبا ۴٫۳ میلیون نفر در مناطق تحت کنترل مخالفان دولت سوریه، ۲٫۶ میلیون نفر در مناطق تحت سیطره نیروهای دموکراتیک کُرد سوریه (قسد) و ۹٫۶ میلیون نفر در مناطق تحت تسلط دولت سوریه اقامت دارند.

 

در آغاز این گزارش آمده است که به دلیل عدم فعالیت سازمان مرکزی آمار از سال ۲۰۱۲میلادی و عدم صدور اطلاعات و آمارهای مربوط به وضعیت جمعیتی و اجتماعی کشور، دستیابی دقیق تعداد جمعیت امری دشوار است.

 

به نوشته مرکز جسور، عوامل متعددی نظیر تعطیلی سازمان مرکزی آمار، افزایش موج آوارگان و پناهندگان و عدم وضعیت قانونی پناهندگان سوری در کشورهای میزبان موجب پیچیده‌تر شدن محاسبه جمعیت سوریه شده است.

 

علاوه بر این، تولد نوزادانی از تابعیت‌های مختلف، بازداشت‌ها، ناپدید شدن اجباری، عدم اطلاع از زاد و ولدها در مناطق آوارگان و پناهندگان و نبود اسناد رسمی موجب دشوار شدن برآورد دقیق جمعیت سوریه شده است.

 

در همین رابطه، «خالد ترکاوی»، پژوهشگر مرکز راهبردی جسور به العربی الجدید گفت: در لبنان و ترکیه وضعیت پناهندگان سوری نگران‌کننده است و پیش‌بینی می‌شود که شمار پناهندگان سوری در این کشورها کاهش یابد همچنین در سودان هم که البته شمار پناهندگان سوری کمتر است، همین وضعیت حاکم است اما در مقابل تعداد پناهندگان در اردن، مصر، آلمان و فرانسه افزایش خواهد یافت.

 

منبع: شفقنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید