تهران
کد خبر:38556
پ

رکورد افزایش قیمت طلا در سوریه شکست

ارزش لیره سوریه در میانه کمبود ارز خارجی به سطح بی‌سابقه‌ای سقوط کرده و موجب افزایش نگرانی‌ها از بالا رفتن بیشتر قیمت کالاهای اساسی در کشوری شده است که اغلب شهروندانش با فقر دست به گریبان هستند.

به گزارش مدارشرقی به نقل از العربی الجدید، ارزش پول ملی سوریه با سقوطی جدید به ۷۵۰۰ لیره در برابر یک دلار امریکا رسید که برای نخستین بار موجب افزایش هر گرم طلا به بیش از ۴۰۰ هزار لیره به خاطر افزایش تقاضا شد.

 

ارزش لیره سوریه از زمانی که بانک مرکزی این کشور برای حواله‌های خارجی قیمت هر دلار را ۷۲۵۰ لیره تعیین کرد به شکل مستمر در حال افزایش است.

 

در همین رابطه، «محمد حاج بکری»، کارشناس اقتصادی سوریه اظهار داشت: کاهش مستمر ارزش لیره با اختلال در تراز تجاری و نیاز به دلار برای واردات غذا، فرآورده‌های نفتی و لوازم صنعتی و عقب‌نشینی بانک مرکزی از حمایت لیره در ارتباط است.

 

«محمود حسین»، دیگر کارشناس اقتصادی سوریه هم به العربی الجدید گفت:طلا تنها پناهگاه صاحبان سرمایه برای حفظ ارزش دارایی خود در سایه سقوط لیره و ممانعت از انجام معاملات با ارزهای خارجی است.

 

وی گفت: پیش‌بینی می‌شود علیرغم جمود در بازارها و کاهش قدرت خرید اغلب شهروندان سوری، سقوط لیره و افزایش قیمت طلا و کالاهای مصرفی طی روزهای آتی تداوم داشته باشد.

 

این کارشناس اقتصادی سوریه اظهار داشت: بر اساس اعلام شورای جهانی طلا، سوریه حدود ۲۵٫۸ تن ذخایر طلا داشته است اما به احتمال زیاد، چندین تُن آن تاکنون فروخته شده است.

 

منبع: شفقنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید