کد خبر: 9160

تاریخ انتشار: مرداد ۹, ۱۳۹۶

بندر چابهار دروازه طلایی تجارت به آسیای میانه و افغانستان است

بندر چابهار با قرارگرفتن در شمال اقیانوس هند و شرقی ترین نقطه سواحل مکران، از نظر جایگاه حمل ونقل چند وجهی بین المللی ، دروازه طلایی ترانزیت به کشورهای آسیای میانه و افغانستان است. به گزارش مدار شرقی به نقل از خبرگزاری ایرنا، بندر چابهار با قرارگرفتن در شمال اقیانوس هند و شرقی ترین نقطه […]

بندر چابهار با قرارگرفتن در شمال اقیانوس هند و شرقی ترین نقطه سواحل مکران، از نظر جایگاه حمل ونقل چند وجهی بین المللی ، دروازه طلایی ترانزیت به کشورهای آسیای میانه و افغانستان است.

به گزارش مدار شرقی به نقل از خبرگزاری ایرنا، بندر چابهار با قرارگرفتن در شمال اقیانوس هند و شرقی ترین نقطه سواحل کشور موسوم به سواحل مکران، از نظر جایگاه حمل ونقل چند وجهی بین المللی درمسیر ۲ کریدور شمال- جنوب و شرقی- غربی قرار گرفته و دروازه طلایی ترانزیت به کشورهای آسیای میانه و افغانستان است.
دو بندر شهید بهشتی و کلانتری  در چابهار با کاربری تخلیه و بارگیری کالاهای چند منظوره، نفتی و کالاهای عمومی لنج ها از سال ۱۳۶۲ فعال هستند.
بندر شهید کلانتری ۳۰ هکتار مساحت کل، ۱۸ هزار و ۵۰۰ مترمربع محوطه کانتینری، پنج پست اسکله و یک ترمینال مسافری بین المللی دریایی دارد.
بندر شهید بهشتی با پنج پست اسکله شامل ۲۵۴ هکتار مساحت، ۳۰ هزار متر مربع انبار، یک پست اسکله نفتی و چهار پست اسکله چند منظوره است.
در مجموع ، بندر شهید بهشتی هم اینک با دو ونیم میلیون تن ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا در سال را دارد.
اسکله شماره یک تا چهار بندر شهید بهشتی چابهار در سال ۱۳۶۲ راه اندازی شده اند و هر کدام کاربری مختلفی دارند.
اسکله شماره یک بندر شهید بهشتی چابهار با ۲۵ هزار تن ظرفیت تخلیه وبارگیری مخصوص کالاهای عمومی در سال ۱۳۶۲ راه اندازی شده است و ۱۵۰ مترطول، ۱۵متر عرض ، منفی ۸ متر آبخور دارد.
اسکله شماره ۲ نیز مربوط به کالاهای نفتی با ۱۵۰ متر طول، ۱۵ متر عرض، ۲۵ هزار تن ظرفیت و عمق آبخور آن منفی هشت ونیم متر است.
دو اسکله ۳ و ۴ مشابه مشخصات اسکله شماره ۲ هستند ولی کاربری آنها تخلیه و بارگیری کالاهای چند منظوره است.
همچنین اسکله شماره پنج بندر شهید بهشتی چابهار ۲۶۵ متر طول، ۵۳ متر عرض، ۸۰ هزار تن ظرفیت تخلیه و بارگیری و منفی ۱۴ متر عمق آبخور آن است و برای کالاهای چند منظور در سال ۱۳۸۳ طراحی شده است.
اسکله های یک تا ۴ بندر شهید کلانتری در سال ۱۳۶۲ احداث شده اند و هرکدام ۴۵ متر طول، ۳۰ متر عرض، ۲ هزار و۵۰۰ تن ظرفیت تخلیه و بارگیری، عمق آبخور اسکله یک و ۲ منفی ۲ متر، اسکله ۳ منفی ۳ متر و اسکله چهار منفی پنج متر است و کاربری همگی آنها تخلیه وبارگیری کالای عمومی لنج های باری است.
اسکله شماره پنج بندر شهید کلانتری چابهار نیز ۲۳۵ متر طول، ۵۳ متر عرض و منفی ۱۱ متر عمق آبخور دارد که با ظرفیت تخلیه و بارگیری ۴۰ هزار تن برای کالاهای چند منظوره در سال ۱۳۷۶ راه اندازی شده است.
« بهروز آقایی» مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان وبلوچستان  در ین زمینه گفت: زیرساخت های کنونی و پسکرانه ای در حال توسعه بندر چابهار نگاه جدید شرکت های کشتیرانی منطقه و جهان را برای رسیدن به بازارهای کشورهای آسیای میانه و افغانستان از تمرکز بر خلیج فارس خارج و به دریای عمان و بین بنادر چابهار، صحار و گوادر معطوف می کند.
وی افزود: اجرا و تکمیل راه آهن چابهار- زاهدان و سرخس، خط لوله گاز ایرانشهر- چابهار، پتروشیمی توسعه نگین مکران، ایجاد صنایع فولاد، احداث فرودگاه بین المللی چابهار وهمچنین توسعه بنادر کشورهای همسایه از جمله عمان بندر صحار و پاکستان گوادرمی تواند نقش مهمی برای جذب سرمایه گذاران داخلی وخارجی وتوسعه تجارت و ترانزیت داشته باشند.
چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان واقع در قلب مکران بلوچستان و در فاصله ۶۴۵ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان از ۲ شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، ۶ دهستان و ۴۳۸ روستا تشکیل شده است.

Likes(0)Dislikes(0)
ارسال دیدگاه

*

code

logo-samandehi