تهران
کد خبر:39412
پ

بازگشایی مدارس و کابوس والدین سوری

اگرچه والدین سوری امیدوار بودند که بازگشایی مدارس به تعویق بیفتد، اما وزارت آموزش و پرورش سوریه ۳ سپتامبر را که مصادف با امروز است، به عنوان تاریخ آغاز سال تحصیلی برای تمام مراحل ابتدایی، راهنمایی و متوسطه در همه رشته‌ها تعیین کرده است.

به گزارش مدارشرقی به نقل از العربی الجدید، فرا رسیدن این تاریخ برای سوری‌ها در حالی است که سقوط ارزش لیره در برابر دلار امریکا ادامه دارد و تنها طی حدودا یک سال گذشته، لیره بیش از نیمی از ارزش خود را از دست داده است. سال پیش از آن نیز، ارزش لیره شاهد سقوط ۱۰۰ درصدی خود بود، در پی این تورم افسار گسیخته، قیمت کالاها و لوازم التحریر مدرسه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

 

در این شرایط، دولت سوریه تصمیماتی از قبیل لغو یارانه برخی مواد و کالاهای اساسی و افزایش قابل توجه قیمت سوخت اتخاذ کرد که منجر به افزایش هزینه‌های آموزشی در سوریه شده است تا جایی که امر آموزش که دولت ادعا دارد رایگان است به باری سنگین بر دوش خانواده دانش‌آموزان تبدیل شده است.

 

در همین رابطه، «بسام یاغی»، معلم سوری و ساکن محله الدویلعه در دمشق اظهار داشت: تاریخ بازگشایی مدارس برای بیشتر والدین و دانش آموزان مانند یک کابوس است و در کنار هزینه‌های بالای معیشتی، بازگشایی مدارس و تامین نیازهای دانش‌آموزان بار سنگینی بر دوش مردم است.

 

وی افزود: افزایش دیوانه‌وار قیمت لوازم التحریر در کنار سایر هزینه‌ها به فقیر شدن جامعه سوریه و افزایش نرخ ترک تحصیل دانش‌آموزان منجر شده است، آمارها حاکی از آن است که بیش از ۲٫۵ میلیون دانش آموز بین ۶ تا ۱۷ سال در چند سال گذشته ترک تحصیل کرده اند.

این معلم سوری گفت:پس از افزایش شدید قیمت لوازم التحریر و پوشاک و ناتوانی والدین در تامین حداقل استانداردهای زندگی فرزندانشان، این رقم در سال جاری شاهد افزایش چشمگیر خواهد بود.

 

در همین ارتباط، « ن. ع»، صاحب یک فروشگاه نوشت‌افزار در شهر حمص گفت:قیمت لوازم التحریر امسال دستکم ۱۰۰ درصد افزایش یافته است و قیمت کیف مدرسه بین ۸۰۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰۰ لیره (حدود ۱۵ دلار) است.

 

وی در گفت‌وگو با العربی الجدید تصریح کرد: میانگین قیمت دفتر سیمدار ۵۵۰۰ لیره سوریه است و با توجه به تعداد صفحات، قیمت آن افزایش می‌یابد. قیمت نوت‌بوک‌های معمولی هر کدام ۳۰۰۰ پوند است، در حالی که قیمت مداد و خودکارو پاک‌کن ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ لیره است و باید به این ارقام، هزینه لباس مدرسه و کتب درسی و غیره افزود.

این فروشنده لوازم التحریر اظهار داشت: هر دانش آموز در مقطع ابتدایی به مبلغی بیش از ۳۰۰ هزار لیره سوریه معادل حقوق یک کارمند دولت پس از افزایش اخیر نیاز دارد و هر دانش آموز در مقاطع راهنمایی و متوسطه به دو برابر این مبلغ برای آغاز سال تحصیلی نیاز دارد.

ارزش لیره سوریه طی مرحله اخیر به سرعت و به شکل روزانه در حال کاهش بوده و نرخ هر دلار حدود ۱۴۴۰۰ لیره سوریه است، در حالی که حقوق کارمند از ۲۰ دلار فراتر نمی‌رود.

در همین خصوص، «عماد الاسعد»، شهروند سوری ساکن شهر طرطوس اظهار داشت: فهرست خرید یکی از فرزندانم در مقطع ابتدایی به ۴۰۵ هزار لیره رسید، این تنها فهرست خرید یکی از سه فرزندانم است، دو فرزند دیگری در مرحله راهنمایی و دبیرستان تحصیل می‌کنند.

الاسعد تصریح کرد: بسیاری از خانواده‌هایی که زیر خط فقر زندگی می‌کنند قادر به تامین هزینه‌های تحصیل فرزندانشان نیستند خیلی از آنها ناچار می‌شوند مانع از رفتن فرزندان خود به مدرسه شده و برای کمک به هزینه‌های خانواده، آنها را راهی بازار کار می‌کنند.

منبع: دیپلماسی ایرانی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید