تهران
کد خبر:29137
پ

از دمشق، پایتخت سوریه چه می‌دانیم؟

دمشق مرکز استان دمشق و پایتخت جمهوری عربی سوریه است که پس از حَلب، دومین شهر پرجمعیت این کشور شمرده می‌شود. به گزارش مدار شرقی، شهر دمشق  از یک سو با تپه‌های سنگی و شیب‌دار احاطه شده است. همچنین  رودخانه برادا از میان شهر می‌گذرد. دمشق و تاریخچه آن دمشق در هزاره سوم پیش از میلاد […]

دمشق مرکز استان دمشق و پایتخت جمهوری عربی سوریه است که پس از حَلب، دومین شهر پرجمعیت این کشور شمرده می‌شود.

دمشق

به گزارش مدار شرقی، شهر دمشق  از یک سو با تپه‌های سنگی و شیب‌دار احاطه شده است. همچنین  رودخانه برادا از میان شهر می‌گذرد.

دمشق و تاریخچه آن

دمشق در هزاره سوم پیش از میلاد تأسیس شد. به این ترتیب، دمشق یکی از قدیمی‌ترین شهرهای خاورمیانه است، و تا پیش‌از جنگ داخلی سوریه، قدیمی‌ترین شهر پرجمعیت جهان که همچنان موقعیت خود را حفظ کرده، محسوب می‌شد.
این شهر تاکنون شاهد ظهور و سقوط امپراتوری‌های گوناگونی بوده‌است.
دمشق در طول سده‌های متمادی نام‌های خاصی داشته‌است. اولین نام آن جلق و سپس جیرون بوده‌است. پس از آن ارم و هم‌چنین عذرا، بیت رامون، عین الشرق، باب‌الکعبه، فسطاط المسلمین و مدینه الیاسمین نیز از نام‌های دیگر آن بوده‌است.

در منطقه دمشقِ قدیم، خیابانی به نام «مستقیم»وجود دارد.  در انجیل گفته‌شده که پولس قدیس پس از «کور شدن» در راه دمشق، در آن خیابان ساکن شد.

جمعیت
در سرشماری سال ۲۰۰۹ میلادی، جمعیت شهر دمشق که خود یک استان مستقل به‌شمار می‌رود حدود ۱٬۷۱۱٬۰۰۰ نفر تخمین زده شده‌است. در ۳۱ دسامبر سال ۲۰۱۱ جمعیت این شهر (این استان) برابر با ۱٬۷۵۴٬۰۰۰ تخمین زده شده اشت.
به علت ورود بخش قابل توجهی از آواره شدگان سوری به استان دمشق و استان ریف دمشق، جمعیت این دو استان در مجموع در سال ۲۰۱۵ حدود ۵ میلیون نفر تخمین زده شده‌است.

اقتصاد دمشق

مجله ی اکونومیست در باب پیش بینی رشد اقتصادی کشور های مختلف در سال ۲۰۱۹ می نویسد: در میانه ی کشور هایی که در سال میلادی جدید(۲۰۱۹) در عرصه ی اقتصادی عملکرد قابل قبولی خواهند داشت، بالاترین رکورد در اختیار سوریه است. پیش بینی می شود نرخ رشد اقتصادی سوریه به ۹۰۹ درصد برسد تا بالاترین نرخ رشد اقتصادی را در میان کشور های جهان داشته باشد.

طبق این گزارش و اذعان مجلات معتبر اقتصادی دنیا، سوریه در حال یک جهش بزرگ اقتصادی است که فرصت بسیار مناسبی برای کشور هایی است که به دنبال صادرات محصولات خود یا سرمایه گذاری پایدار در این کشور هستند

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید