تهران
کد خبر:40264
پ

کشمکش داخلی طالبان برای تعیین سرکنسولگر مشهد

 رسانه‌ها به نقل از منابع آگاه در کنسولگری افغانستان در مشهد گزارش دادند که طالبان عبدالجابر انصار، سرکنسول حکومت پیشین در مشهد را برکنار کرده و به‌جای او فرد دیگری را گماشته‌اند.

به گزارش مدار شرقی، رسانه‌ها به نقل از منابع آگاه در کنسولگری افغانستان در مشهد گزارش دادند که طالبان عبدالجابر انصار، سرکنسول حکومت پیشین در مشهد را برکنار کرده و به‌جای او فرد دیگری جایگزین کرده است.

بر اساس گزارش شفقنا، وزارت خارجه طالبان در یک اقدام تازه مولوی نصیراحمد حقانی، معاون سفارت افغانستان زیر اداره این گروه در تهران را به‌ عنوان سرکنسول در مشهد معرفی کرده است.

با این حال، عبدالجابر انصار به دیپلمات طالبان اجازه ورود به کنسول‌گری افغانستان در شهر مشهد را تحویل نداده است.

در همین حال، یک منبع در وزارت خارجه طالبان می‌گوید که مأموریت عبدالجابر انصار از تاریخ ۶ خرداد ماه سال جاری به عنوان سرکنسول افغانستان در مشهد پایان یافته است و امضای وی در تمام اسناد صادره فاقد اعتبار می‌باشد.

از سویی هم، به تازه‌گی کنسولگری افغانستان در مشهد بدون اشاره به این موضوع طی اعلامیه‌ای نوشته است که خدمات این نهاد بدون سکته‌گی ادامه خواهد داشت و اسناد مرتبه این نماینده‌گی مورد وثوق نهادهای معتبر کشور میزبان و نهادهای بین المللی قرار دارد.

در اعلامیه این نماینده‌گی آمده است: محدودیت‌های تحمیل شده از سوی ریاست کنسولی کابل غیرحرفیه ای، خلاف قانون و فاقد اعتبار است.

بر اساس این گزارش، در ۷ اسفندماه سال ۱۴۰۱ جمهوری اسلامی ایران به‌رغم انتقادات، خواست و اراده مردم افغانستان و جریان‌های سیاسی مخالف طالبان، رسماً سفارت افغانستان در تهران را نیز به این گروه واگذار کرده بود.

پس از نشر خبر مبنی بر برکناری عبدالجابر انصار، جنرال‌قونسل حکومت پیشین در مشهد، وزارت خارجه ایران اعلام کرد که هرنوع تغییرات در کنسول‌گری‌ها باید بربنیاد کنوانسیون ۱۹۶۳ وین صورت گیرد.

بر اساس این گزارش، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز پنج‌شنبه، ۱۰ خرداد ماه، در یک نشست خبری گفته است که تهران انتظار دارد تغییرات در کنسول‌گری مشهد با روش‌های شناخته‌شده بین‌المللی انجام شود.

به گفته او، درخواست تغییر در کادر سرکنسول‌گری افغانستان در مشهد از سوی طالبان در ۲۹ اردیبهشت ماه سال جاری به مدیرکل آسیای جنوبی وزارت امور خارجه ایران داده شده بود.

وی تصریح کرده است: در آن زمان به ایشان توضیح داده شد که تعیین و تغییر کارکنان در هر پست کنسولی از جمله اختیارات دولت فرستنده است، ولی آن‌ها باید از طرق تعریف‌شده به دولت پذیرنده معرفی شوند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید