تهران
کد خبر:40246
پ

چطور اسد به عربستان نزدیک شد؟

دمشق در حال بازیابی نقش خود در عرصه تعاملات منطقه‌ای و بین‌المللی است. در این راستا کشورهایی که در سال‌های گذشته اقدام به تخریب و خط‌دهی در سناریوهای مختلف علیه سوریه کردند در نهایت به این فکر افتادند که روابط خود با دمشق را ترمیم کنند و از این جهت شاهد وقوع یک اوضاع جدید هستیم.

به گزارش مدار شرقی، حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل منطقه در یادداشتی به تشریح دلایل و ابعاد انتصاب سفیر جدید عربستان سعودی در سوریه پرداخت و نوشت: سوریه  پس از نزدیک به ۱۳ سال از بحران تحمیل‌شده به این کشور، در حال خروج از وضعیت مذکور است و به نوعی باید گفت که دمشق در حال بازیابی نقش خود در عرصه تعاملات منطقه‌ای و بین‌المللی است. در این راستا کشورهایی که طی سال‌های گذشته اقدام به تخریب و خط‌دهی در سناریوهای مختلف علیه سوریه کردند در نهایت به این فکر افتادند که روابط خود با دمشق را ترمیم کنند و از این جهت شاهد وقوع یک اوضاع جدید هستیم.

در این میان توجه داشته باشید که این روند در حالیست که اسرائیل هم در شرایط کنونی با مشکلات خاص خود در داخل و خارج از اراضی اشغالی روبه‌رو شده و سعی می‌کند که اوضاع را بر اساس منافع خود کنترل کند؛ به گونه‌ای که نتانیاهو در ۱۲۴ کشور با تهدید دستگیر شدن و حتی ارجاع به مراجع قضایی بین‌المللی روبه‌رو است که نوعی از بحران را برای نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نمایان می‌کند.

این مسأله نشان از آن دارد که تغییرات در سیاست جهانی و منطقه‌ای در حال رخ دادن است و موضوع معرفی «فیصل بن سعود المجفل» به عنوان سفیر جدید عربستان به سوریه هم در این راستا قابلیت تحلیل پیدا می‌کند. باید توجه شود که در سطوح دیگر هم شاهد تعاملات جدید میان تهران و کشورهای عربی از جمله اردن، عربستان سعودی و بحرین هستیم؛ تا جایی که مقام‌های ایران از محمدبن سلمان، ولیعهد عربستان برای سفر به تهران دعوت کردند و به همین جهت باید متوجه بود که اوضاع در حال تغییر است.

آنچه در این میان باید مورد نظر قرار بگیرد، این است که عربستان سعودی به عنوان محور اصلی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس می‌تواند در شرایط فعلی کمک حال دمشق باشد. از منظر دیگر مصر هم به نوعی به یاری دمشق آمده است و به همین دلیل معتقدم که نزدیک شدن کشورهای عربی منطقه به سوریه می‌تواند به این کشور در عرصه اقتصادی و حتی امنیتی کمک کند. همچنین از منظر دیگر، بحث بازسازی شهرهای مختلف سوریه که طی بیش از یک دهه جنگ ویران شده‌اند هم در این راستا مطرح است و به صورت کلی باید گفت ما شاهد دور جدیدی از روابط میان کشورهای عربی و سوریه خواهیم بود.

منبع: ایلنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید