تهران
کد خبر:40142
پ

چرا جاذبه های گردشگری بورالان ماکو ناشناخته مانده است؟

ایوب بادپا در یادداشتی نوشت: منطقه بورآلان ماکو یکی از مناطق بسیار زیبا و نادر در شمالی ترین نقطه استان آذربایجان غربی می باشد که با توجه به اهمیت ژئوپولتیکی این منطقه دارای ویژگیهای خاصی است آخرین نقطه مرزی کشور جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود. دشتی با ۶۸ هزار هکتار وسعت که علاوه بر ترکیه با جمهوری نخجوان و ارمنستان هم مرز مشترک دارد.

به گزارش مدار شرقی، شش ماه پس از پیمایش اولیه غار سمه دیران منطقه بورالان شهرستان ماکو ، جمعه گذشته به همراه تیمی یازده نفره از باشگاه کوهنوردی میربهال ارومیه ، به عنوان سرپرست و راهنما برای بار دوم به قصد پیمایش غار سمه دیران عازم ماکو شدیم .صبح روز جمعه ساعت چهار از ارومیه حرکت کرده و از طریق مسیر پلدشت به بورالان پس از شش ساعت مسافرت به غار سمه دیران رسیدیم .

منطقه بورآلان ماکو یکی از مناطق بسیار زیبا و نادر در شمالی ترین نقطه استان آذربایجان غربی می باشد که با توجه به اهمیت ژئوپولتیکی این منطقه دارای ویژگیهای خاصی است آخرین نقطه مرزی کشور جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود. دشتی با ۶۸ هزار هکتار وسعت که علاوه بر ترکیه با جمهوری نخجوان و ارمنستان هم مرز مشترک دارد.

این منطقه حدود پنجاه روستا دارد که همگی ساکنان آن کورد زبان و با گویش کوردی کرمانجی  هستند و به کار دامداری و کشاورزی و فرشبافی مشغولند و لباس و آداب و رسوم خاصی دارند که بیانگر زندگی و قدمت تاریخی مردمان این منطقه هست .

جاذبه طبیعی و تاریخی و گردشگری زیادی در این منطقه وجود دارد که متاسفانه در سایه غفلت مسئولین یا در حال از بین رفتن هستند و یا مجهول و ناشناخته باقی مانده اند ، در حالیکه کمی اقبال و توجه به این منطقه می تواند بورالان را به عنوان یک قطب گردشگری در استان و حتی کشور معرفی کنند و سبب رونق تمام منطقه و حتی شهرستان شوند .

تالاب های بسیار زیبا و زیاد حاشیه رود ارس و رود قرس (یا قره سو که از شاخه های اصلی ارس و از چشمه ثریا سرچشمه می گیرد ) ، چشمه ثریا ، غار سمه دیران و چندین غار دیگر از جمله غار شه وا ره ش (شب تاریک) ، غار گوگه چینا (کبوتران) غار سله ها ، غار لینکه نده (غار سیل که بخاطر سیل چند سال اخیر ایجاد شده) ، شهر زیر زمینی خاور زمین ، کونا خردوس (سوراخ ) ، سیاه چادر های عشایر ، مناطق بسیار زیبای آری بگ و گونه های جانوری و نادر و  صدها نمونه دیگر .

سمه دیران و شهر خاور زمین  از لحاظ قدمت تاریخی و اثار و اشیا باستانی می توانند منجر به کشفیات تاریخی  جدیدی از گذشته و زندگی و حیات در این منطقه باشد .

غار سمه دیران که می تواند از لحاظ طول و عرض و ارتفاع در ایران جز اولین ها قرار گیرد ، یا شهر تاریخی خاور زمین ، حتی از داشتن یک تابلو محروم هست بطوریکه حتی برای خود مردم منطقه هم ناشناخته و مجهول باقی مانده اند و مردم کاملا آن ها نمی شناسند اما با کمترین توجه و امکانات میشود آن را به یک منبع درآمدزایی و رونق و پیشرفت منطقه و حتی شهر ماکو تبدیل کرد.

غار سمه دیران در منطقه بورالان و روستای بری قرار دارد که دو کیلومتر بالاتر از روستا و در دامنه های دو قله آرارات ، در زمینی مسطح قرار دارد و دهانه غار بسیار کوچک و به اندازه دهانه یک دخمه هست که در نگاه اول هیچ توجهی را بخود جلب نمی کند و اصلا باور کردنی نیست که دهانه غاری طولانی و وحشتناک و عجیب باشد .

غاری که حدود ۵ کیلومتر طول دارد و عرض آن در نقاط مختلف از ده متر تا پنجاه متر متفاوت هست و ارتفاع آن از حداقل  بالای ده متر تا در بعضی نقاط بیشتر از پنجاه متر می باشد ، کف غار در بعضی قسمت‌هایش تقریبا مسطح هست که حاکی از سرد شدن گدازه های آتشفشانی هست و در جاهایی که ریزش داشته است بسیار ناهموار و عبور را سخت می کند ، در وسط غار یک فرورفتگی بسیار عمیق هست که برای عبور از آن و  ادامه پیمایش باید از نردبان یا طناب کوهنوردی استفاده شود .

تنها موجود زنده غار ، هزاران و شاید میلیون ها خفاش هست که از فضولات آنها تپه های چند متری در طول غار وتاریخ درست شده است .

متاسفانه بورالان کاملا محروم و مظلوم واقع شده است از هیچگونه امکانات مناسبی برخوردار نیست . راه که عامل اصلی پیشرفت و توسعه هست ، در این منطقه به عامل بدبختی و فلاکت تبدیل شده بطوریکه نمی توان از جاده های بورالان حتی به عنوان راه فرعی هم نام برد.

منطقه مرزی و زیبای بورالان نیازمند توجه مسئولان شهری و استانی و منطقه آزاد تجاری ماکو و حتی میراث فرهنگی و گردشگری کشور  است که در صورت توجه و سرمایه گذاری و رونق آن ، دارای ظرفیت تبدیل شدن به یک منطقه گردشگری بین المللی هم هست و یک منطقه با این همه جاذبه گردشگری و دارای اهمیت ژیولیتک نباید محروم و مغفول و مظلوم بماند و رونق و توسعه گردشگری این منطقه باید خواست و نیاز عموم مردم منطقه و جزو اهداف و ارجحیت در اولویت برنامه های مسئولین شهری و استانی و میراث فرهنگی و گردشگری قرار گیرد.

نویسنده: ایوب بادپا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید