تهران
کد خبر:39275
پ

نگاهی به طالبان و فاجعه سال ۷۷ در مزار شریف

امروز بیست و پنجمین سالروز قتل عام شیعیان هزاره و کشتار دیپلمات های ایرانی در شهر مزار شریف در شمال افغانستان است؛ روزی که «یکی از سیاه ترین روزهای تاریخ» قلمداد می شود.

به گزارش مدارشرقی – در ۱۷ اسد سال ۱۳۷۷ خورشیدی گروه طالبان پس از تسلط بر شهر مزار شریف، اقدام به «قتل عام» شیعیان هزاره در این شهر و حمله بر کنسولگری جمهوری اسلامی ایران کردند.

بر اساس گزارشی که دیده بان حقوق بشر در ۱۰ نوامبر سال ۱۹۹۸ میلادی از این فاجعه منتشر کرده است طالبان در جستجوی خانه به خانه «صدها مرد و کودک هزاره را به قتل رساندند.»

بر اساس گزارش های منتشر شده، طالبان به مدت سه روز به «قتل عام» ساکنان غیرنظامی شهر مزار شریف که عمدتا شیعیان هزاره بودند، مشغول بودند.

شاهدان عینی می گویند که طالبان در روز اول ورود به شهر مزار شریف، صدها غیرنظامی هزاره را دستگیر و تیرباران کردند.

بر اساس مشاهدات شاهدان عینی این ماجرا، کشتار غیرنظامیان توسط طالبان به حدی وسیع بود که در خیابان ها جنازه روی جنازه افتاده و گاری ها تا چندین روز جنازه ها را به خارج از این شهر انتقال می دادند.

در این گزارش آمده است که ملا نیازی در یک سخنرانی گفت که شیعیان هزاره «مسلمان نیستند و کافر هستند» و فتوای کشتار هزاره ها را صادر کرد.

پروژه عدالت افغانستان گزارش داده است که طالبان در آن روزها در شهر مزار شریف دست کم ۲۰۰۰ هزار غیرنظامی قتل عام کرده اند.

شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان در اعلامیه ای که به مناسبت بیست و پنجمین سال قتل عام مردم شهر مزار شریف توسط طالبان منتشر کرده است، این رویداد را «پاکسازی قومی، نسل کشی و نابودسازی فرقه ای» دانسته است.

شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان در اعلامیه‌ خود نوشته است که طالبان با تسلط بر شهر مزارشریف در سال ۱۳۷۷ خورشیدی، «به اهالی غیرنظامی شهر حمله ‌ور شده و چندین روز به قتل‌ عام مردم ملکی، به ‌شمول زنان و کودکان پرداخته ‌اند».

این شورا گفته است که گروه طالبان در آن زمان «بدترین و بی ‌رحمانه ‌ترین جنایات ضدبشری را در قبال مردم این شهر، به‌ویژه مردم هزاره و شیعه انجام داده است».

در اعلامیه‌ این شورا آمده است که«یکی از مسئولان بلندپایه‌ طالبان در آن زمان هزاره‌ها را نامسلمان دانسته و فتوای قتل‌عام آنان را صادر نموده بود که مصداق عینی پاکسازی قومی، نسل‌کشی و نابودسازی فرقه‌ای در کشور ما بوده است.»

شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان در اعلامیه خود نوشته است که طالبان اکنون و پس از ۲۵ سال، جنایت های مشابهی را تکرار می کنند.

این شورا گفته است که طالبان در استان های شمال، کابل، مناطقی از استان های جنوب و استان های مرکزی افغانستان شهروندان این کشور را «در مقابل چشمان خانواده های شان» به رگبار می بندند.

شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان که متشکل از رهبران سیاسی و مقامات عالی رتبه حکومت پیشین افغانستان است، می گوید که طالبان با توجه به «جنایات ضدی بشری» که مرتکب شده اند، مستوجب مجازات و تحریم های بیشتر هستند.

این شورا از سیاست های کشورهای غربی در قبال طالبان انتقاد کرده و گفته است که «تعاملات پنهانی» با طالبان گروه های هراس افگن را جسورتر می کند.

در ۱۷ اسد سال ۱۳۷۷ خورشیدی، همزمان با وروود طالبان به شهر مزار شریف و قتل عام شیعیان هزاره، کنسولگری ایران در شهر مزار شریف نیز مورد حمله قرار گرفت.

این در حمله، هشت دیپلمات ایرانی به نام های محمدناصر ناصری، ناصر ریگی، نورالله نوروزی، مجید نوری‌نیارکی، حیدرعلی باقری، رشید پاریا‌فلاح، محمد‌علی قیاسی، کریم حیدریان و یک خبرنگار ایرای به نام محمود صارمی کشته شدند.

دولت ایران طالبان را مسئول این کشتار می داند، اما این گروه تا اکنون هیچگاه مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته است و آن را کار گروه های «خودسر» دانسته است.

حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز در توییتی که به مناسبت پنجمین سالگرد آن حمله منتشر کرده نوشته است که « ۱۷‌مرداد‌۱۳۷۷ طالبان به سرکنسولگری ج.ا.ایران در مزار شریف حمله کرد و جنایت آفرید!»

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در بیانیه ای که امروز به این مناسبت منتشر کرد، آن حمله را یک «حمله تروریستی» توصیف کرده و «بر ضرورت روشن شدن ابعاد حادثه به عنوان مطالبه ای قطعی» تأکید کرده است.

سرکنسولگری ایران در شهر مزار شریف نیز در اعلامیه ای که به این مناسبت منشتر کرده، این حمله را « یادآور یکی از تلخ‌ترین روزها برای دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران» دانسته است.

کنسولگری ایران در شهر مزار شریف نیز آن حمله را «اقدام تروریستی» توصیف کرده و گفته که روشن‌شدن ابعاد پنهان آن را «به ‌عنوان یک مطالبه‌ قطعی دولت و ملت ایران قابل پی‌گیری می ‌داند».

این کنسولگری در بیانیه خود افزوده که «امیدواریم با شناسایی، معرفی و مجازات عاملان آن جنایت» شاهد تسکین آلام خانواده ‌های قربانیان باشیم.

شهروندان افغانستان با گرامی داشت از بیست و پنجمین سال قتل عام شیعیان هزاره توسط طالبان در شهر مزار شریف و کشتار دیپلمات ها و یک خبرنگار ایرانی توسط این گروه، از پیامدهای تداوم سلطه طالبان بر افغانستان هشدار می دهند.

شهروندان افغانستان با یادآوری این جنایت ها به کشورهای جهان هشدار می دهند که هر لحظه و هر آن ممکن است که چنین جنایت های از سوی طالبان تکرار شود و جهان مسئول است که برای جلوگیری از آن، به سلطه این گروه در افغانستان پایان دهد.

منبع: شفقنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید