کد خبر: 20006

تاریخ انتشار: آذر ۲۰, ۱۳۹۷

طرح‌های مدرن بر روی پارچه های سنتی

«کوروش غربی» طراح معروف مد و لباس در نمایشگاه اخیر خود که در کاخ سعد آباد برپاست، مجموعه ای از لباس های مدرنی را به نمایش گذاشته است که بر روی پارچه های سنتی ایرانی مانند ترمه و زربافت طراحی  شده است. این هنرمند در گفتگو با «مدار شرقی» با بیان اینکه اغلب مردم در […]

«کوروش غربی» طراح معروف مد و لباس در نمایشگاه اخیر خود که در کاخ سعد آباد برپاست، مجموعه ای از لباس های مدرنی را به نمایش گذاشته است که بر روی پارچه های سنتی ایرانی مانند ترمه و زربافت طراحی  شده است.

این هنرمند در گفتگو با «مدار شرقی» با بیان اینکه اغلب مردم در ایران از کاربرد پارچه های ایرانی چیزی نمی دانند و به همین علت استفاده صحیحی از آن نداردند، تاکید کرد که در این نمایشگاه بیشتر سعی دارد تا درمورد کاربرد لباس های سنتی مانند ترمه آگاهی دهد و نمایشگاه اخیر وی بیشتر جنبه آموزشی خواهد داشت.

نمایشگاه «بانوی ایرانی» با تاکید بر کاربرد ترمه و زربافت در زنگی امروز تا ۲۱ آذر ماه در موزه هنرمهای زیبا در کاخ سعدآباد برپاست و در این نمایشگاه برای نخستین بار لباس عروس اوت کوتر با پارچه ترمه به نمایش گذاشته خواهد شد.

در ادامه گفتگوی «کوروش غربی» با مجله شیک را میخوانید:

اغلب مردم از کاربرد پارچه های ایرانی، چیزی نمی دانند

 

مد مدار شرقی

 

یکی از معروف ترین طراحان لباس و مد در جهان، شیفته پارچه های اصیل ایرانی است، از لباس های ایل قشقایی الگو می گیرد و تلاش دارد تا فرهنگ ایرانی را به طرح هایی به سبک اروپایی بر روی پارچه های گرانقیمت ترمه و زربافت نزدیک کند.

«کوروش غربی» طراح ایرانی ساکن دبی است که طرح هایش که اغلب به سبک غربی است، بر روی پارچه های زرباف و ترمه می نشیند.

این طراح لباس و مد که متولد ۵۱ است، از حدود ۷ سال پیش به صورت حرفه ای فعالیت خود را آغاز کرده و تازه کار بوده که با اعجاز پارچه های ایرانی آشنا شده و شیفته طرح کشیدن بر روی پارچه های بته جقه و زربافت شد و با استقبال مردم در کشورهای عربی و اروپایی مواجه شده است.

اما خیلی زود هم متوجه شده که هرچند از دل فرهنگ اصیل و زیبای ایرانی میتواند، ایده و کارهای با ارزشی بیرون بیاورد اما ارائه آن به جامعه امروز ایرانی کار چندان آسانی هم نیست چراکه باور و نگاه اشتباه به استفاده از پارچه های بسیار تاثیر داشته است؛ برای همین اکنون یکی از اصول مهم در کار خود را توضیح و آموزش در مورد کاربرد و تاریخچه استفاده از پارچه های ایرانی در داخل کشور قرار داده است.

 

 از چه سالی شروع به فعالیت کردید و کلا چطور شد که طراح مد و لباس شدید ؟

از سال ۹۰ به صورت حرفه ای شروع به طراحی لباس کردم و هرچند که از بچگی به طراحی علاقه داشتم و به پارچه و دوخت عشق می­ورزیدم اما موقعیتی که بتوانم بصورت حرفه ای در این زمینه فعالیت کنم تا قبل از سال ۹۰ بوجود نیامده بود و حتی شغلم هم ارتباط مستقیم با طراحی و دوخت نداشت.

در واقع همیشه علاقه زیادی به طراحی لباس داشتم اما شرایط فعالیت فراهم نشده بود؛ حدود هشت یا نه سالم بود که با تکه پارچه ها برای خودم لباس درست می کردم اما با گذشت زمان درگیر مسائل دیگر شدم و در محل زندگیم در دبی هم مدرسه ای برای این تخصص وجود نداشت یا دقیق تر این است که برای برای آقایان وجود نداشت و من هم در آن دوران نتوانستم طراحی لباس را بصورت جدی  پیگیری کنم تا اینکه با دانشگاه «اسموت» آشنا شدم و در آنجا دوره طراحی گذراندم. دانشگاه فرانسوی «اسموت» در دبی یکی از اولین دانشگاه فشن دنیا است و از بهترین دانشگاههای طراحی جهان محسوب می شود.

در طراحی‌هایتان از چه چیزهایی الهام و الگو می گیرید؟

بیشتر از لباسهای قومی ایران الهام می‌گیرم؛ خصوصا از لباس های ایل قشقایی که فوق العاده زیبا هستند اما سعی می کنم ازپوشش تمام اقوام الهام بگیرم و این موارد را با کمی تغییر و مدرن کردن طرحها و مدلها و تلفیق با مدلهای اروپایی طراحی می­کنم و سعی می کنم که سبک جدیدی خلق شود و تا بحال طرح تمام اروپایی و غربی نداشته ام.

آیا از ابتدا فعالیتتان از پارچه های زرباف و ترمه استفاده می کردید؟

نه؛ در واقع من شروع فعالیتم  هیچ اطلاعی از پارچه زرباف و ترمه نداشتم ؛ یکی از استادهایم در دانشگاه، من را با پارچه های هندی و ایرانی آشنا کرد؛ من تا آن زمان اطلاعی از پارچه های ایرانی نداشتم و به کمک این استادم این پارچه ها را شناختم . استاد من در فرانسه پارچه ای ایرانی خریده و از آن زمان به کار با پارچه های اصیل ایرانی علاقمند شده بود. وقتی نخستین بار پارچه ایرانی با طرح بته جقه و مخملی را دیدم، بسیار شیفته آن شدم و بالافاصله تصمیم گرفتم از دبی به ایران برگردم تا پارچه های ایرانی که میخوام را تهیه کنم.

تفاوت طراحی و دوخت پارچه های زرباف با  دیگر پارچه ها در چیست؟

ببینید پارچه های معمولی قیمت کم تری دارد و ارزش آنچنانی ندارد اما کار با زرباف با توجه به قیمتش، کمی متفاوت است. باید گفت اگر چه در طراحی لباس تفاوتی ندارد اما طراحی این نوع پارچه ها باید شان پارچه باشد و به نوعی تناسبی میان طراحی و نوع پارچه باید باشد. پارچه های زرباف و ترمه را اغلب افراد پولدار و پادشاهان از آن استفاده می کردند و پارچه معمولی محسوب نمی شود. تفاوت دیگر هم اینکه به علت گران بودن پارچه ها باید در حین کار سعی شود تا کمترین دور ریز را داشته باشد.

این پارچه ها بیشتر از کجا تهیه می‌شود؟

پارچه زرباف را از خود تهران تهیه می کنم و اغلب از پارچه هایی که قبلا بافته شده اند و پارچه ترمه را هم از یزد تهیه می کنم. البته در هند زربافت وجود دارد اما تا جائیکه می دانم در جای دیگر این پارچه بافته نمی شود. در ایران نیز معدود کارگاهای پارچه بافی هستند که زرباف می بافند. معمولا اطلاعات کمی مردم در مورد این دو پارچه گرانبها دارند و شاید کمتر کسی در ایران بداند که حدود هفتادسال است که پارچه ترمه بصورت دستبافت بافته نمی‌شود.

 

مد مدار شرقی

 

 

تا الان چند نمایشگاه در داخل و خارج ایران برگزار کرده اید و استقبال مردم و بازدید کننده‌ها به چه صورت بوده است؟

تا کنون ۶ نمایشگاه در خارج از کشور برگزار کرده ام که یکی از مهمترین آنها در اسکاتلند بود که در آن یکی از لباس هایی که طراحی کردم، به عنوان لباس مدرن ایرانی خریداری شد و اکنون در موزه اسکاتلند نیز نگه داری می شود.

در داخل هم تا الان یک نمایشگاه در کاخ سعدآباد و موزه لباسهای سلطنتی برگزارکردم و چند نمایشگاه هم در کنار نمایشگاه های صنایع دستی داشتم.

در مورد استقبال مردم در خارج از کشور باید بگویم که بسیار عالی بوده است و الان هم بیشتر مشتریان من خارجی هستند اما در ایران متاسفانه یک مقدار فضا مساعد نیست و من باید برای مردم توضیح بدهیم که اولا کارکرد ترمه چیست چراکه مردم تصور می کنند کارکرد ترمه برای رومیزی است و با دید رومیزی به پارچه های ترمه نگاه می کنند و اکثرا نمی دانند که ترمه یک روزی پوشش بوده و برای لباس از آن استفاده می شده است اما به مرور زمان، به دلیل ارزش پارچه کمتر به دست مردم رسیده و هرکس تکه ای پیدا می کرده از آن استفاده می کرده و به این ترتیب این پارچه از کارکرد اصلی خود که برای پوشش بوده، فاصله گرفته است.

برای بازدید کنندگان طرح هایم باید در مورد این پارچه ها خیلی توضیح می دهم اما اغلب احساس می کند آنطوری که خارجی ها جذب این نوع کارهای می شوند، برای ایرانی ها جذاب نیست و شاید بیشتر بخاطر ذهنیتی است که از پارچه ترمه دارند.

بازخوردی که از برگزاری نمایشگاهها داشتید، چه تاثیری در روند کاریتان داشته است؟

 

بازخورد نمایشگاههای من در خارج و داخلی ایران بسیار متفاوت بوده است و باید گفت که در خارج از ایران، آثار من برای بازدید کنندگان بسیار جذاب‌تر است و بازدید کنندگان به رنگ و طرح پارچه آثار، خیلی بیشتر توجه می‌کنند اما معتقدم کاری که با حس طراحی می شود، میتواند با مردم ارتباط برقرار کند.

وقتی به ایران آمدم، احساس کردن که کارم سخت‌تر است چراکه زنده نگه داشتن فرهنگ اصیل ایرانی با وجود تفکرات اشتباه، سخت است و باید گفت که بسیار دشوار است که نگاه غلط مردم را تغییر داد اما همیشه در ایران آمادگی این را دارم تا در مورد ترمه و زرباف و طرح ها توضیح دهم و فکر می کنم این تلاش ها که با همراهی اساتید و کارشناسان پارچه صورت می گیرد، بی نتیجه نبوده و فضا نسبت به سالهای پیش خیلی بهتر شده است.

البته در نمایشگاه دوم که در آینده برگزار خواهیم کرد، آموزش بیشتری خواهیم داشت و سعی داریم فقط نگاه تجاری نداشته باشیم.

اشاره فرمودید یکی از لباسهای شما در موزه اسکاتلند نگه داری می شود، این لباس چه شاخصه و تمایزی داشته است که این موزه را به نگه داری از این لباس ترغیب کرده است؟

در آن نمایشگاه، فقط اثر من نبود که منتخب شد اما اثر من به دلیل نامگذاری اثر به نام «لباس مدرن ایرانی» جلب توجه کرد. ویژگی این لباس در این بود که طراحی و پارچه ایرانی است و تلفیق آن با عناصر مدرن، ویژگی این اثر شده است و برای همین افرادی که در این زمینه تخصص دارند، ارزش این اثر را درک می کنند و برایشان این کار جذاب است.

مشتریان شما در داخل و خارج از کشور چه کسانی هستند؟

مشتریان من  کسانی هستند که کار اصیل دوست دارند و هم کار متفاوت، در گروه سنی سی سال به بالا قرار دارند و میشه گفت که تقریبا از قشر مرفه جامعه هستند، چراکه یک کالای نسبتا لاکچری را خریداری می کنند.

Likes(0)Dislikes(0)
ارسال دیدگاه

*

code

logo-samandehi