تهران
کد خبر:38868
پ

عراق در مواجهه با بدترین بحران کم‌آبی ۱۰۰ سال اخیر

قائم‌مقام وزارت منابع آب عراق اعلام کرد در سومین کنفرانس آب که از امروز آغاز به کار خواهد کرد درباره مشکل کم‌آبی در عراق و منطقه رایزنی خواهد شد.

به گزارش مدارشرقی به نقل از الفرات، الجشعمی اظهار داشت: سطح مشارکت فزاینده در این کنفرانس نشانگر میزان اهتمام همه به این کنفرانس و گفت‌وگو برای یافتن راهکارهایی به منظور مقابله با این چالش بزرگ است.

 

وی گفت: عراق در دوره‌ای استثنایی با کمبود در منابع آبی دست به گریبان است و اطلاعات و داده‌های موجود نزد وزارت منابع آب نشان می‌دهد که عراق با بدترین بحران کمبود در منابع آبی طی ۱۰۰ سال گذشته رو به رو است.

 

قائم مقام وزارت منابع آب عراق علت این کمبود آب را به وضعیت طبیعی ناشی از تغییرات آب و هوایی و سیاست‌های یکجانبه کشورهای سرچشمه رودها و دلایل دیگری نظیر افزایش جمعیت منطقه و جهان و بحران غذایی مربوط به جنگ روسیه و اوکراین و در نتیجه نیاز کشورها به افزایش زمین‌های زیرکشت نسبت داد که منجر به کمبود آب شده است.

 

الجشعمی افزود: موضوع حائز اهمیت این است که کشورهای همسایه پشت یک میز بنشینند و درباره تقسیم آب و منافع آن از طریق سهمابه عادلانه و توسعه وسایل آبیاری نوین رایزنی کنند.

 

وی اظهار داشت: در دو روز گذشته هیات فنی به ریاست وزیر نیروی ایران وارد بغداد شده و درباره همه رودهای مشترک میان عراق و ایران رایزنی شده که پیش از این هم رئیس جمهوری عراق به ایران سفر کرده و درباره پرونده رودهای بین المللی با مسئولان ایران گفت‌وگو کرده بود.

 

الجشعمی با بیان اینکه در روزهای گذشته شاهد رهاسازی آب رودهای کارون، سیروان و دیاله به شکل محدود بودیم، تصریح کرد: همه منطقه و جهان با بحران آب درگیر هستند و این امر محدود به عراق نیست، ایران نیز در مناطق جنوب غرب خود با بحران شدید کم آبی رو به رو است لذا امیدواریم که همه همسایه‌ها و شرکا برای دستیابی به راهکاری به منظور تقسیم عادلانه آب پشت میز مذاکرات بنشینند.

 

وی با بیان اینکه ذخایر آب‌های زیرزمینی در مناطق مختلف عراق وجود دارد و طرحی برای جبران کمبود کنونی با استفاده از این منابع داریم، اظهار داشت: باید فرهنگ مصرف آب در عراق را تغییر دهیم و با این دید که عراق با کمبود آب مواجه است اقدام به مصرف آب در بخش خانگی و کشاورزی کنیم.

 

منبع: شفقنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید