تهران
کد خبر:40098
پ

راهپیمایی روز کارگر در میدانی که اردوغان ممنوع کرده بود!

 در حالی که رئیس جمهور ترکیه، برگزاری تجمع در میدان تقسیم استانبول را ممنوع اعلام کرده بودند، هزاران نفر از مردم برای برگزاری راهپیمایی روز جهانی کارگر به این میدان سرازیر شدند.

به گزارش مدار شرقی، روز کارگر در استانبول مراسم متفاوتی برگزاری شد که طی آن هزاران نفر با وجود ممنوعیت تجمع در میدان تقسیم در این محل حضور داشتند. بر اساس گزارش رسانه های ترکیه، گروه های زیادی از مردم از اقشار مختلف، نمایندگان اتحادیه های کارگری، شازمان های مردم نهاد و احزاب سیاسی با شعار «آزادی برای نان و صلح» راهی میدان تقسیم شدند.

 

 

با وجود اعلام ممنوعیت برگزاری تجمع در این میدان، گروه های مختلف مردم با دادن شعارهایی نظیر «نمی توانید تقسیم را به روی کارگران ببندید، زنده باد یکم ماه می، بژی یک گولان، یکم می ممنوع نیست، تقسیم جای برگزاری یکم می است، زنده باد همبستگی طبقاتی، با مقاومت پیروز خواهیم شد، و دانشگاه مال ما است و به وسیله ما آزاد می شود» به سوی تقسیم راهپیمایی کردند.

 

در روز کارگر، محمت اصلان و اسرا سولین دال دو روزنامه نگار کُردی که هر سال در این تجمعات شرکت کرده و اخبار آن را به طور زنده پوشش می دادند، در زندان به سر می برند.

 

درگیری میان نیروهای پلیس و مردم

روزنامه جمهوریت، از درگیری شدید میان پلیس و مردم در حوالی میدان تقسیم خبر داد. ارکان باش رهبر حزب کارگر که پیشتر از مردم خواسته بود در رهپیمایی روز کارگر به تقسیم بروند، با نیروهای پلیس که قصد بازداشت هم حزبی های او را داشتند درگیر شد

 

اکرم امام اوغلو شهردار استانبول و اوزگور اوزل رهبر حزب جمهوری خواه خلق (CHP) به همراه اعضای ارشد این حزب با بی توجهی به ممنوعیت راهی ساراچخانه شدند.

منبع: کردپرس