تهران
کد خبر:40396
پ

هدف از استقرار نیروهای تکفیری در نزدیکی مرزهای ایران چیست ؟

مدیر موسسه مطالعاتی و تحلیلی استاندارد معتقد است، استقرار نیروهای تکفیری در کوهستانهای قندیل و آسوس توسط ترکیه، به تهدیدی جدی برای همزیستی مذهبی و امنیت ملی عراق و ایران و کل منطقه منجر خواهد شد.

به گزارش مدار شرقی، مسعود عبدالخالق، ناظر سیاسی اقلیم کردستان و مدیر رسانۀ تحلیلی استاندارد، در خصوص چشم انداز ترکیه در حمله به خاک اقلیم کردستان به خبرگزاری کردپرس گفت: ترکیه جدید به طور آشکار، به چند طرح عظیم در اقلیم کردستان چشم دوخته است. در لیبی، دریای مدیترانه و آسیای مرکزی و بویژه در اقلیم کردستان این طرحها را تعریف کرده بود اما در همۀ آنها شکست خورد و سبب شد که ترکیه دچار یک بحران اقتصادی بزرگ شود. اما اکنون با سرزمینی دست به یقه شده است که کردهای اقلیم کردستان در آن ساکن هستند و یکی از ضعیف ترین بخشهای سرزمینی در خاورمیانه به شمار می آید.

آیا هماهنگی میان ترکیه و عراق دربارۀ حملات ترکیه به خاک اقلیم کردستان وجود دارد؟

در طی دو هفته اخیر ترکیه تعداد زیادی از نیروهای خود را وارد مرز استان دهوک در شهر آمیدی کرده و تسلیحات و مهمات زیادی به همراه دارند و تا عمق ده کیلومتری خاک اقلیم کردستان نفوذ کرده‌اند، اما مسرور بارزانی، رئیس دولت اقلیم کردستان تاکنون هیچ موضعی در این باره اتخاذ نکرده است. این در حالی است که در چند روز اخیر، ابراهیم الصمیدعی، مشاور نخست وزیر عراق، از وجود هماهنگی بین بغداد و آنکارا در خصوص عملیات ترکیه در داخل مرزهای اقلیم کردستان خبرداد.

مسعود عبدالخالق درباره وجود یا عدم وجود هماهنگی میان ترکیه و عراق در مورد عملیاتهای ترکیه در خاک اقلیم کردستان و سکوت عدم موضع گیری دولت اقلیم کردستان گفت: به اعتقاد من، عراق در چند روز آینده، موضع‌گیری خواهد کرد. در واقع مشکل اصلی این است که دولت اقلیم کردستان موضعی اتخاذ نکرده است.

پیشتر که ترکیه حمله‌ای به نیروهای عرب کرده بود، چون دولت اقلیم کردستان موضع‌گیری کرد، عراق نیز به شدت اتخاذ موضع کرد و مسأله را به سازمان ملل رساند. اما دولت اقلیم کردستان در برابر تمامی عملیاتهای نظامی ترکیه سکوت می‌کند و حتی اگر شهروندان نیز بخواهند در این مورد اعتراض کنند، دولت اقلیم مایل نیست بگوید که ترکیه به ما حمله کرده است.

بنابراین، در واقع گناه از خود اقلیم کردستان است. به راستی گناه بسیار بزرگی است که ارتش کشوری دیگر بیاید، خاک سرزمینت را تصرف کند اما تو اجازه ندهی که حتی شهروندانت تجمعی اعتراضی بر پا کنند.

من معتقدم اگر نیروهای ترکیه که به خاک اقلیم کردستان وارد شده‌اند اگر یک نیروی کردی بود اکنون شاهد جنگی تمام عیار بودیم. اما از آن جا که این نیروها، نیروهای بیگانه هستند، متأسفانه صاحبان قدرت و جریانهای اپوزسیون نیز سر خود را به زیر افکنده‌اند.

نزاع و اختلافات میان حزب دمکرات کردستان و نیروهای پ.ک.ک همواره وجود داشته و در تازه ترین اظهارات مقامات رسمی این حزب، صفین دزه ایی، مسئول امور ارتباطات خارجی دولت اقلیم کردستان در مصاحبه با نشریه هریچی گفته است: پ.ک.ک یا حزب کارگران کردستان ترکیه، از سال ۱۹۹۱ که در قسمت های دورافتاده اقلیم کردستان مستقر شده، مشکلاتی برای اقلیم کردستان بوجود آورده و نباید این نیروها در اقلیم کردستان باقی بمانند. از سوی دیگر وفا محمد کریم عضو حزب دمکرات کردستان گفته است که وجود پ.ک.ک تنها یک بهانه برای ترکیه است.

مسعود عبدالخالق درباره اختلافات میان حزب دمکرات کردستان و پ.ک.ک و بهانه های ترکیه دربارۀ علت عملیات نظامی در خاک اقلیم کردستان به خبرگزاری کردپرس گفت: به اعتقاد بنده، اکنون، خود برادران در حزب دمکرات کردستان نیز تا حدودی دریافته‌اند که ترکیه هدف بسیار گسترده‌تر و قصد بسیار بدتری دارد و در سفر اخیر خود به بغداد نیز اندکی از این موضوع را آشکار کرده است.

به طور کلی هدف ترکیه آن است که اقلیم کردستان را به طور کامل نابود کند و متاسفانه رهبران کرد در اقلیم کردستان دست به کارت بسیار نامناسبی بردند. بهتر بود انتخابات به هر نحو ممکن برگزار می‌شد.

مهم نبود که کدام حزب در آن شکست می‌خورد. اعمالی که ترکیه مرتکب می‌شود، اعم از قطع درختان، آوردن نیروهای شبه‌نظامی تکفیری، استخراج نفت، اخراج مردم منطقه از سرزمین خود و تهدید کردن اقلیم کردستان، بی‌سابقه است.

ترکیه تنها در مناطق کردنشین ایران عملیات نظامی ندارد

مدیر دستگاه استاندارد درباره تهدیدهای ناشی از اقدامات ترکیه در منطقه گفت: اکنون ترکیه در کشور کردنشین سوریه، ترکیه و عراق، عملیات نظامی اجرا می کند و تنها در ایران، عملیات نظامی ندارد.

این باعث تاسف است که برخی جریانهای کردستانی مسیر را برای ترکیه هموار می‌کنند. در نهایت این طرفهای کردستانی، خود متضرر خواهند شد.

در طول تاریخ، هیچ فرد یا جریانی از عملیاتهای ترکیه منتفع نشده است. بویژه بکارگیری نیروهای تکفیری و تندرو که از سوی ترکیه مسبوق به سابقه است و می‌تواند تهدیدی برای عراق، ایران و تمام منطقه و حتی جهان باشد. زیرا این نیروهای تروریستی قصد دارند پایگاهی در خاورمیانه برای خود دست و پا کنند.

ترکیه به دنبال نابودی اقلیم کردستان است

مسعود عبدالخالق تصریح کرد: می‌توان گفت که ترکیه به دنبال نقاط ضعف ملتها است. و آشکار است که در اقلیم کردستان به دنبال چیست. طرفهایی در اقلیم کردستان چنین می‌پندارند که عملیات ترکیه تنها به دلیل وجود پ.ک.ک است. اما در واقع هدف ترکیه این است که اقلیم کردستان را نابود سازد. در بسیاری از مقاطع این واقعیت آشکار شده است. ترکیه بارها درخواست کرده است که عراق، نیروهای خود را به مرزهای ترکیه اعزام کند، ارتش ترکیه عقب‌نشینی خواهد کرد. هدف این خواسته واضح است. ترکیه قصد دارد که عراق و اقلیم کردستان را به نزاع بکشاند.

ترکیه در این مسیر به نیروهای تکفیری کمک می کند تا مناطقی از قندیل و آسوس مستقر  شوند، اگر ترکیه این نیروهای تکفیری را در این مناطق مستقر کند، هم هویت کردی را از هر چهار کشور کردنشین منطقه خواهد زدود و هم به تهدیدی بسیار خطرناک برای همزیستی و سازش مذهبی در خاورمیانه بدل می‌شوند.

مسعود عبدالخالق تصریح کرد: می‌توان گفت که ترکیه به دنبال نقاط ضعف ملتها است. و آشکار است که در اقلیم کردستان به دنبال چیست. طرفهایی در اقلیم کردستان چنین می‌پندارند که عملیات ترکیه تنها به دلیل وجود پ.ک.ک است. اما در واقع هدف ترکیه این است که اقلیم کردستان را نابود سازد.

در بسیاری از مقاطع این واقعیت آشکار شده است. ترکیه بارها درخواست کرده است که عراق، نیروهای خود را به مرزهای ترکیه اعزام کند، ارتش ترکیه عقب‌نشینی خواهد کرد. هدف این خواسته واضح است. ترکیه قصد دارد که عراق و اقلیم کردستان را به نزاع بکشاند.

موضع آمریکا

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که از دولت ترکیه درخواست کرده‌اند با مقامات عراق و اقلیم کردستان برای عملیات‌ برون مرزی خود هماهنگی شود.

برخی از صاحبنظران، این اظهارات متیو میلر را به مثابۀ چراغ سبز آمریکا به ترکیه برای حمله به خاک اقلیم کردستان تلقی کردند.

مسعود عبدالخالق در این خصوص به کردپرس گفت: بدون شک، ترکیه عضو ناتو است و جغرافیای ترکیه از نظر ژئوپلتیکی در موقعیت بسیار حساسی قرار دارد. بر این اساس، قراردادی نظامی در میان آنان وجود دارد. حتی با اسرائیل نیز این قرارداد وجود دارد.

اما به اعتقاد من، آمریکا و نیروهای ائتلاف، چندان با ترکیه همکاری نمی‌کنند. مشکل این است که خود دولت اقلیم کردستان با ترکیه همکاری می‌کند و پیشدستی می‌کند و عامل این حرکات است.

من معتقد نیستم که چراغ سبز و موافقت کامل آمریکا را کسب کرده باشند اما نباید فراموش کرد که نیروهای گریلا (پ.ک.ک) از سوی آمریکا در لیست نیروهای تروریستی قرار گرفته است. بنابراین هر کشوری در هر جایی این اجازه را دارد که با این نیروها بجنگد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید