تهران
کد خبر:40342
پ

نگاه عراق به بازارهای جدید با احداث خط بین المللی نفت

عراق در بودجه سال ۲۰۲۴ خود مبلغی بالغ بر ۴٫۹ میلیارد دلار را برای احداث خط لوله نفت از بصره در جنوبی‌ترین ناحیه عراق و بر روی آب‌های منطقه تا شهر حدیثه در غربی‌ترین منطقه این کشور در استان مرزی الانبار در مرز اردن و سوریه اختصاص داده است. 

به گزارش مدار شرقی، اجرایی شدن طرح‌های عراق برای تنوع بخشی به مسیرهای صادرات نفت با بهره گیری از شرکت های مشاوره بین المللی، نقشه انتقال انرژی در منطقه را دستخوش تغییرات اساسی خواهد کرد.

خط لوله نفت از کشورهای منطقه نظیر اردن مانع سوء استفاده برای اعمال فشار به عراق در آینده خواهد شد و این امر جریان روان و بدون مانع نفت عراق را تضمین می‌کند. البته نگرانی‌هایی در این زمینه وجود دارد که بعدها از نفت عراق برای پشتیبانی و تامین نفت رژیم صهیونیستی در نتیجه درخواست‌ها و فشارهای احتمالی غرب سوء استفاده شود.

وی افزود: شاید یکی دیگر از مشکلاتی که این طرح با آن مواجه است، مخالفت برخی از کشورهای محوری در منطقه و مانع‌تراشی‌های آن‌ها در برابر متنوع‌سازی کریدور‌ها و گذرگاهای صادرات نفت عراق به سوی غرب باشد علاوه بر آنکه فشارهای امنیتی و مشکلات مربوط به ثبات همچنان مانعی بر سر راه تکمیل و موفقیت هر پروژه‌ای در عراق محسوب می‌شود و ناگفته نماند که در کنار همه این‌ها به دلیل وجود زمینه‌های فساد در داخل و خارج، هزینه‌هایی ساخت و ایجاد چنین طرح‌هایی بسیار بالا خواهد بود.

کووند شیروانی کارشناس نفتی در این خصوص تصریح کرد: پروژه خط لوله نفت بصره- الحدیثه در چارچوب فاز اول پروژه امتدادی به بندر العقبه اردن در دریای مدیترانه است که یک گذرگاه جدید صادراتی برای عراق به ارمغان خواهد آورد.

ما البته بر این باوریم که احیای خط لوله کرکوک – جیهان با ظرفیت جابجایی ۴۰۰ هزار بشکه در روز، علاوه بر امکان سرمایه‌گذاری در انتقال نفت نینوا و صلاح‌الدین و دارا بودن پتانسیل صادرات یک میلیون بشکه در روز، می‌تواند گذرگاه‌های صادراتی مهمی را برای عراق فراهم سازند.
منبع: العربی الجدید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید