تهران
کد خبر:40310
پ

بحران اقتصادی در مناطق کردنشین سوریه

نشریه سیریان آبزرور علت اصلی بوجود آمدن بحران اقتصادی در منطقه تحت کنترل کردهای سوریه را بمباران بدون وقفه زیرساخت های اقتصادی این منطقه توسط دولت ترکیه دانسته است.

به گزارش مدار شرقی، نشریه سیریان آبزرور با اشاره به انتشار برنامه بودجه منطقه تحت کنترل کردهای سوریه در سال ۲۰۲۴، از کسری قابل توجه بودجه این منطقه خبر داد. بر اساس برنامه بودجه این منطقه، هزینه های عمومی این منطقه در سال ۲۰۲۴ حدود ۱٫۶ میلیارد دلار است.

این در حالی است که درآمد عمومی این منطقه حدود ۶۷۰ میلیون دلار اعلام شده که کسری بودجه ۳۸۹ میلیون دلاری را نشان می دهد.

نشریه سیریان آبزرور علت اصلی بوجود آمدن بحران اقتصادی در منطقه تحت کنترل کردهای سوریه را بمباران بدون وقفه زیرساخت های اقتصادی این منطقه توسط دولت ترکیه دانسته است.

در این گزارش اشاره شده که کردهای سوریه از استخراج نفت سالانه بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون دلار درآمد دارند و بخش مهمی از محصولات مهم کشاورزی مانند گندم نیز در این منطقه به عمل می آید که به سبد غذای سوریه مشهور است.

احمد یوسف، رئیس اداره اقتصادی مدیریت خودگردان کردی در شمال و شمال شرق سوریه گفته است در سال ۲۰۲۱ نفت حدود ۹۲ درصد از درآمدهای این منطقه را تامین کرده است اما این میزان درآمد حاصل از استخراج نفت در سال ۲۰۲۳ به ۷۶ درصد کاهش پیدا کرده است.

باید یادآوری کرد که بیشترین حملات هوایی ترکیه به زیرساخت های مهم از جمله تاسیسات نفت گاز منطقه تحت کنترل کردهای سوریه در سال ۲۰۲۴ صورت گرفته که در نتیجه می تواند منابع مالی این منطقه از استخراج نفت را باز هم کاهش دهد.

بر اساس گزارش نشریه سیریان آبزرور و تلویزیون متعلق به اپوزیسیون سوریه، منطقه خودگردان کردی در شمال و شمال شرق سوریه با بدترین بحران اقتصادی در طول حیات خود از سال ۲۰۱۴ تاکنون روبروست زیرا بسیاری از زیرساخت های حیاتی آن بر اثر بمباران هوایی ترکیه از بین رفته و در نتیجه آن تامین منابع مالی نیز با مشکل روبرو شده است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید